Používáte zastaralý prohlížeč. Doporučujeme bezplatný upgrade na novější verzi, aby se vám webové stránky zobrazovaly správně.

STEM/MARK: Nízká energetická gramotnost české populace brání většímu rozhýbání trhu s energiemi

Publikováno: Kategorie: NovinkyŠtítky: , , ,




Jen 15 % Čechů si umí porovnat cenu energií, které odebírá, a pouze necelá třetina lidí vnímá proces změny dodavatele energií jako příležitost pro finanční úsporu. Nízká energetická gramotnost limituje i schopnost snižovat náklady – např. prostřednictvím snižování spotřeby energie či nákupem úsporných spotřebičů. Vyplývá to ze studie Energetická gramotnost populace ČR, kterou zpracovala agentura STEM/MARK za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu.

Změnou dodavatele energií či různými změnami ve spotřebě by Češi mohli ročně ušetřit miliardy, ale…



„Z našeho průzkumu vyplynulo, že energetická gramotnost Čechů je velmi nízká, a to na úrovni 35 %. O něco gramotnější jsou lidé z venkova než městské obyvatelstvo a úplně nejnižší gramotnost najdeme u obyvatel sídlišť, kde žije čtvrtina Čechů. Je to dáno vlastnickou strukturou, lidé na sídlištích byty, které obývají, často nevlastní a pokud ano, pak o provozních záležitostech tak jako tak často rozhodují kolektivně, což je nemotivuje si o problematice dodávek energií zjišťovat více informací.“ vysvětluje Jan Tuček z agentury STEM/MARK.

Motivace k úsporám

Velkou neznámou představuje pro Čechy hlavně skladba ceny za odebíranou energii. Podle průzkumu energetické gramotnosti si 2/3 lidí nezjišťovaly výhodnost a ceny jednotlivých druhů energie pro jejich konkrétní podmínky. Třetina lidí pak dokonce neví ani to, že svou cenu energie může ovlivnit. To mohou být jedny z hlavních důvodů, proč se někteří spotřebitelé do změny dodavatele příliš nehrnou.

Jen 30% respondentů ví, že změnou dodavatele energií může ušetřit. Změna dodavatele je zdarma, většinou neobnáší žádnou administrativu kromě podpisu smlouvy a je s ní méně starostí než se změnou operátora u vašeho mobilního čísla. Poradíme vám rádi i my.

Podle průzkumu energetické gramotnosti více než polovina lidí neví, jaký má tarif pro odběr energie. „Přesto, že většina lidí uvádí, že se nad možnými úsporami zamýšlí a že zná své náklady za spotřebu energie, zdá se, že některá fakta jsou vykládána nesprávně. Dobrým příkladem může být převažující názor, že mám-li přeplatek, znamená to, že jsem buď uspořil, nebo mám „dobrou“ smlouvu.“, uvádí dále Tuček.

cena energií

Jak je stanovena cena elektřiny nebo plynu neví ani 50% dotázaných. Že ovlivnit můžete jen neregulovanou část vaší faktury ví pouze 5% respondentů. Přitom přímo ovlivnit změnou dodavatele elektřiny můžete 50% částky za vyúčtování elektřiny, změnou dodavatele plynu je to pak celých 75% částky z vaší faktury za plyn.

zmena dodavtele energii

 „Některé společnosti své zákazníky informují, zda je smlouva uzavřena na dobu určitou či neurčitou, na každém vyúčtování. V případě, že je smlouva uzavřena na dobu určitou, uvádějí konkrétní datum ukončení smlouvy, nebo údaj o termínu, kdy dojde k jejímu automatickému prodloužení. U smluv na dobu neurčitou uvádějí výpovědní lhůtu a pro případ podání výpovědi počátek běhu výpovědní lhůty.“ doplňuje Jan Tuček ze STEM/MARKU.

podminky energetickych smluv

Dle dat od respondentů STEM/MARKU ví, kde má smlouvu celých 94% respondentů. Jen 49% respondentů však ví, zda má podepsaný dodatek.Tvrdit, že rozumí fakturám, si trouflo 9% populace.

Nízkou energetickou gramotnost dokládá i špatná orientace ve fakturách za energie. Podle průzkumu STEM/MARK, se v nich nevyzná až 9 z 10 lidí, kteří pak na propočet úspor raději rezignují. Na vině nejsou jen samotní dodavatelé energií, kteří faktury vystavují, ale také pravidla, která přesně stanovují, jak má faktura za energie vypadat. Tady se otevírá prostor pro odbornou diskuzi, zda není na čase regulaci v tomto bodě omezit, aby faktury mohly být jednodušší a pro zákazníky srozumitelnější.

Data, včetně komentáře autorů průzkumu naleznete zde:
https://www.stemmark.cz/energeticka_gramotnost/

Odpovědi tu:

Pravidelně se snažíme informovat o problematice trhu s energiemi. Pokud tápete, můžete potřebné informace najít i u nás:

Máte další otázky? Neváhejte se zeptat. Budeme rádi i za námět na článek.

Závěr

Do dat a závěrů STEM/MARKu jsem se snažil nezasahovat  vlastní praxí nebo zkušenostmi z našeho webu. Dle nás je velká míra nevědomosti způsobená především neochotou získávat informace. Zatímco svým nejlevnějším mobilním tarifem se každý rád pochlubí, nejlevnější energie, pro to chlubit se, nejsou důvodem. Každý zná někoho, kdo se při změně dodavatele spálil, nebo mu to bylo tvrzeno dalším prodejcem. Regulace na trhu s energiemi je důvodem složitosti faktur a regulátor nedává moc možností dodavatelům fakturu zpřehlednit. Obchodní část trhu je zpravidla zmatená, plná nekvalifikovaných obchodníků nebo prodejců, jenž sami netuší jak přesně energie fungují. Velcí hráči tento "chaos" zpravidla podporují a malí jej zneužívají se záměrem rychle zbohatnout. Na webu najdete spousty neaktuálních článků, které se vydávají za aktuální. Nastává navíc čas, kdy ceny energií porostou.

Popularizovat obchod s elektřinou by měl především ERÚ a jemu podobné orgány. Bohužel dnes nikdo přímo ve svojí kompetenci nemá popularizaci jako takovou a i při ostatních tématech se úřady často odvolávají na omezení v zákoně. Situace je složitá a její zjednodušení je zatím v nedohlednu.




Další příspěvky ze stejné kategorie