Obchodní cena plynu od 1 596 Kč s DPH za 1 MWh. Obchodní cena elektřiny od 3 981 Kč s DPH za 1 MWh ve VT (sazba DO2d). Více na www.PorovnejEnergie.cz

Používáte zastaralý prohlížeč. Doporučujeme bezplatný upgrade na novější verzi, aby se vám webové stránky zobrazovaly správně.

Dobíjení za jízdy se možná stane realitou díky Toyotě

Publikováno: Kategorie: ElektromobilitaŠtítky: ,




Nově vyvíjený speciální vůz Toyota bude schopen dodat autům palivo nebo energii přímo na silnici.



Auto odstavené na kraji silnice, neboť mu právě došlo palivo, to je situace stará jako samotný vynález automobilu. A nepřestala existovat ani v jednadvacátém století. Doplňování pohonných hmot zkrátka stále představuje zásadní limit silniční dopravy. Tyto prekérní situace by v budoucnu mohlo řešit autonomní vozidlo umožňující tankování a dobíjení za jízdy nebo na silnici.  Jeho návrh si v uplynulých dnech nechala patentovat japonská automobilka Toyota. 

Plán je ambiciózní – služby autonomního vozu by měla mít možnost využívat auta s libovolným motorem, ať už spalovacím, hybridním či elektrickým, nebo dokonce vodíkovým. Pokud se dostanete do nouzové situace, přivoláte si potřebnou ‚šťávu‘ podobně jako třeba Uber. 

Prozatím není jasné, zda by tankování probíhalo – podobně jako u letadel – přímo za jízdy, nebo by bylo omezeno na stojící vozidlo. Název patentu sice zní  „On-the-fly autonomous vehicle refueling and recharging”, čili autonomní vůz k tankování a dobíjení za jízdy či letu, druhá verze se zatím zdá být pravděpodobnější. Na podrobnější informace si budeme muset počkat. Zmíněný patent má zatím spíš obecný charakter a společnost si jím pojišťuje nárok na nápad, nikoli na hotovou konkrétní technologii. 

Nákresy ukazují blíže nepopsaný přívěs, který obsahuje zásoby různých druhů paliv i elektrické energie.  Přívěs je připojen k autonomnímu vozidlu, které si zákazník přivolá pravděpodobně prostřednictvím mobilní aplikace. V požadavku nahlásí typ vozu a požadovaný druh paliva, načež systém rozhodne, který tankovací vůz má na hlášení odpovědět, k čemuž využije informaci o aktuálním rozmístění tankovacích vozů v terénu, jejich velikosti a kapacitě paliva/energie.  Tankovací souprava pak dorazí na místo určení pomocí GPS signálu a dalších lokalizačních metod. Po příjezdu na místo vůz pomocí čidel vzdálenosti zastaví v příslušné pozici. 

Do žádosti o tankování či dobíjení za jízdy vyplníte potřebné údaje

Autonomně připojí příslušnou koncovku k napájení akumulátoru nebo tankování pohonných hmot, včetně vodíku. Aby se zvýšila efektivita, mohl by jeden autonomní vůz poskytnout několik služeb a teprve potom se vrátit na základnu, kde by doplnil vlastní nádrže a baterie. Řidič klientského automobilu by nemusel během celého procesu dělat vůbec nic. K tomu by však byla nezbytná standardizace vstupních otvorů do nádrží a dobíjecích portů ve všech automobilech, které by systém obsluhoval. Zde už se ovšem dostáváme na pole čirých spekulací.

Z dnešního pohledu by byl tento druh asistenčního vozu vítaný zejména řidiči čistých elektromobilů, neboť síť nabíječek zdaleka nedosahuje dostupnosti srovnatelné s běžnými palivy. Záchranná auta čekající na odpočívadlech dálnic či čerpacích stanic by jistě dokázala značně změnit pohled na elektromobilitu.

 




Další příspěvky ze stejné kategorie


error

Pomohl vám tento článek? Dejte vědět i ostatním!