Obchodní cena plynu od 1 596 Kč s DPH za 1 MWh. Obchodní cena elektřiny od 3 981 Kč s DPH za 1 MWh ve VT (sazba DO2d). Více na www.PorovnejEnergie.cz

Používáte zastaralý prohlížeč. Doporučujeme bezplatný upgrade na novější verzi, aby se vám webové stránky zobrazovaly správně.

Nikola Motors – miliardová automobilka bez jediného auta

Publikováno: Kategorie: ElektromobilitaŠtítky:




Auta na alternativní pohon mají stále nejasnou budoucnost, už teď se však kolem nich točí kosmické sumy peněz. Zářným příkladem se loni stala společnost Nikola, jejíž kapitalizace dosáhla částky25 miliard dolarů, aniž by prodala jediný výrobek, či předvedla plně funkční prototyp.

 



Tahače Nikola se zjevily na poli alternativní mobility jako přízrak. Narozdíl od Tesly, s níž sdílí jméno slavného fyzika, sázela společnost Nikola Motors na vodíkové články a malovala zákazníkům oslnivou budoucnost plnou vrcholných technologií zcela bez emisí. Plány byly smělé a ambiciózní – do čtyř let mít několik miliard dolarů tržby – ještě na začátku minulého roku, v současnosti se však v souvislosti se jménem Nikola skloňují hlavně pojmy průšvih či podvod. Ale vezměme to postupně.

Kromě jména známého vynálezce má Nikola s Teslou společné i další rysy, například futuristický design a působivé technologie. A touhu udělat dojem. Tahač Nikola One, jehož koncept představila společnost roku 2016 v americkém Salt Lake City, takový dojem skutečně udělal, a to i přesto, že nenechal diváky ani nahlédnout do kabiny. Tahače poháněné vodíkovými palivovými články a tudíž produkující nulové emise vzbudily zájem veřejnosti jako otočením spínače. Na rozdíl od osobní dopravy je v případě tahačů obsluha potřebné infrastruktury výrazně snadnější, neboť zastávky i cílové destinace jsou u nákladní dopravy předem dané a transparentní, vystavět ekonomický model pro provozování takové logistiky je tudíž o dost snazší. Čerpaček na vodík je sice stále jako šafránu, zástupci Nikoly se však nechali slyšet, ževybudují 364 čerpacích stanic s vodíkem po Spojených státech a jižní části Kanady.Pohon na bázi kombinace vodíku a baterie sliboval dojezd okolo tisícovky kilometrů, a to už je hodně zajímavé.

Nejnadějnější model Nikola Motors - Badger

Loňským úspěchům Nikoly zcela jistě pomohlo skvělé načasování vstupu na burzu. Proběhlo v červnu 2020, v době, kdy akcie Tesly prodělaly vlivem pandemie dramatický pád a hned nato opětovný růst. Investoři, kteří se akcií Tesly zbavili, utrpěli značné ztráty a kvapně hledali nové příležitosti. Akcie Nikola Motors vylétly v krátkém čase o 1000 % vzhůru. Přestože po silnicích zatím nejezdil ani jediný fyzický exemplář Nikoly, hodnota firmy na burze překonala automobilku Ford. Nikola si hbitě pojistila zájem představením futuristického elektrického a vodíkového pickupu Badger a spustila předobjednávky.Základní elektrická verze měla nabídnout dojezd cca 483 kilometrů, vodíková verze pak dokonce 966 kilometrů, dalším lákadlem byl  nezávislý pohon všech kol a výkon v rozmezí 400 až 900 koní. 

V září se Nikole povedl další významný krok – uzavřela strategické partnerství s automobilkou General Motors.V rámci tohoto paktu mělo GM získat v Nikola Motors 11% podíl v hodnotě dvou miliard dolarů.

Jenže na podzim začala pohádka skřípat. Společnost Hindenburg Research, specializující se na finanční analytiku, přišla s tvrzením, že propagační video z roku 2018, jež ukazuje tahač Nikola One v pohybu, je ve skutečnosti podvrh.V první řadě byly prý záběry tahače pořízeny při jízdě dolů z kopce a k pohybu mu tak pomáhala gravitace. Obrazový materiál navíc následně prošel komplikovanou postprodukcí, v níž byly použity filmové triky. Nikola tvrzení Hindenburgu komentovala tak, že ve videu není nikde řečeno, že vůz jede na vlastní pohon, čímž v podstatě přiznala, že funkční prototyp schopný jízdy neexistuje. Zrodilo se podezření, žerevoluční vodíkový motor je možná jenom dobrý reklamní trik na investory. Těžko si představit zděšení akcionářů. 

Následky byly pro společnost drtivé. Nikola sice okamžitě rozpoutala soudní válku, zájem investorů však citelně ochladl.V General Motors se rozhodli svou investici snížit a výsledkem byl další pokles ceny akcií. Zakladatel a CEO společnosti Trevor Milton se vzdal svého vedoucího postavení. 

Navzdory průšvihu biblických rozměrů je aktuální situace kolem Nikola Motors relativně klidná.Její akcie se na burze NASDAQ obchodují za téměř 16 dolarů, Nikola tak má stále hodnotu slušných 6 miliard dolarů.V nabídce automobilky se momentálně nacházejí dva modely tahačů – Nikola TRE s kombinací elektropohonu a vodíkového pohonu a Nikola TWO, který je zaměřený na dlouhé vzdálenosti a tedy primárně vodíkový pohon. 

V letošním roce by měla být zahájena nízkokapacitní výroba modelu Nikola TRE, naplánováno je také dokončení předvýrobního prototypu Nikola TWO. Klíčová samozřejmě bude i schopnost nabídnout vhodnou vodíkovou infrastrukturu. Je ovšem nejisté, zda po turbulentním závěru roku 2020 dokáže Nikola přesvědčit akcionáře, že dokáže naplnit plány a potvrdit svou tržní hodnotu. Spolupráci s General Motors se zatím podepsat nepodařilo, v prosinci však bylo uzavřeno tzv. memorandum o porozumění, které Nikole zajišťuje přístup k části technologiím GM. V neposlední řadě pak ve vzduchu stále visí otázka, zda je společnost Nikola vůbec schopná dodat slibovanou technologii. Palivové vodíkové články jsou totiž technologicky náročné a velmi drahé, což je hlavním důvodem, proč výrobci stále radši ‚tahají‘  elektřinu z klasických baterií.   

 




Další příspěvky ze stejné kategorie


error

Pomohl vám tento článek? Dejte vědět i ostatním!